Oversikt over prosessen så langt

I arbeidet med neste års budsjett har vi sørget for medvirkning fra ansatte og folkevalgte ved at:

  • Ledere og nøkkelpersoner har bidratt med innspill og i arbeidet med detaljbudsjettering.
  • Temaet har vært på agendaen i lokale arbeidsmiljøgrupper (AMG).
  • Alle ansatte har vært invitert til å komme med forslag til budsjettarbeidet på Innsikt, via eget Forms-skjema.
  • Politikerne stiller spørsmål og administrasjonen svarer fortløpende i perioden juni–desember. 
  • Hovedtillitsvalgte har deltatt i tre formelle drøftingsmøter.
  • Sentralt arbeidsmiljøutvalg (AMU) gir høringsuttalelse i november/desember.
  • Rådmannens ledergruppe har hatt helhetlig diskusjon på overordnet nivå om budsjett og økonomiplan

Du kan finne aktuelle dokumenter og lenker om arbeidet med budsjett og økonomiplan, på kommunens nettsider: Budsjett- og økonomiplanprosess 2025–2028 - Gran kommune.

Slik er budsjettprosessen videre

31. oktober: Budsjettarbeidsmøte med folkevalgte på Gran rådhus. Her blir det først en presentasjon av budsjettforslaget og deretter en “kafédialog”, hvor de folkevalgte blir delt inn i grupper og kan bevege seg rundt på ulike stasjoner for å stille spørsmål til ansatte på stasjonene.
26. november: Det er frist for de politiske partiene for å sende inn endringsforslag før saken behandles i formannskapet.
28. november: Formannskapet behandler budsjettforslaget. Formannskapets vedtatte forslag legges ut på høring, slik at alle innbyggere kan si sin mening om forslaget.
17. desember: Det er frist for de politiske partiene for å sende inn endringsforslag før saken behandles i kommunestyret.
19. desember: Kommunestyret sluttbehandler budsjettforslaget.