Du søker ved å sende en skriftlig søknad til oss i Gran kommune via e-dialog (en sikker måte å sende dokumenter digitalt). Her finner du informasjon om og pålogging for e-dialog.

Du kan også sende søknaden din som vanlig brevpost til Gran kommune, Postboks 41, 2714 JAREN. Husk å merke søknaden med "Ferie- og fritidstilskudd". Søknadsfrist er 13. mai 2024.

Gran kommunes retningslinjer for ferie- og fritidsreiser

Formål og målgruppe

Ferietilskuddet gis til personer som på grunn av sin funksjonshemming har behov for ledsager(e) i forbindelse med ferie/helgeturer, og er avhengig av praktisk eller personlig hjelp for å klare dagliglivets gjøremål.

Tilskuddet skal dekke ledsager(e)s reise, kost og losji. Tilskuddet kan også dekke lønn til ledsager, der assistanse på reisen medfører flere timer enn det som ordinært dekkes i tjenestemottakerens vedtak. Støtte til behandlingsreiser gis ikke gjennom denne ordningen. Beboere i institusjon omfattes ikke av ordningen.

Kriterier

Søker må være bosatt i kommunen.

Søker må ha en funksjonshemming som gjør han/henne helt avhengig av praktisk eller personlig hjelp for å greie dagliglivets gjøremål.

Tilskuddet skal dekke reise, opphold og kost for ledsager, og er maksimalt på kr 20 000.

Midlene kan benyttes til helgetur eller feriereise. Det kan gis tilskudd for flere ledsagere for samme søker. Antall ledsagere det dekkes utgifter for vurderes ut fra søkerens bistandsbehov.

Prioritering

Søknader prioriteres i følgende rekkefølge:

  1. Søkere som ikke har mottatt slikt tilskudd tidligere prioriteres. 
  2. Rimelige reisemål støttes framfor dyre reisemål dersom flere søkere kan motta tilskudd samlet sett 
  3. Yngre søkere prioriteres foran eldre søkere.

Utbetaling, dokumentasjon og tilbakebetaling av ubrukte midler

Tilskuddet innvilges for det aktuelle søknadsåret (1. mars- 28. februar) og kan ikke overføres til et annet søknads år.

Ferietilskuddet utbetales forskuddsvis til søker, og søker må levere regnskap med underliggende dokumentasjon senest en måned etter hjemkomst. Eventuelle ubenyttede midler tilbakebetales.

For tjenestemottakere med brukerstyrt personlig assistanse (BPA) kan støtten legges til driftskontoen som administreres av tjenesteleverandør. Fakturering fra tjenesteleverandør gjennomføres i henhold til avtale om tjenestekonsesjon.

Vilkår for ordningen

Søkere må sende skriftlig søknad innen annonsert frist.

Budsjett som viser forventede utgifter til reise, kost og losji for ledsager vedlegges søknaden og dokumenteres så langt som mulig.

Feil opplysninger, manglende regnskap eller annen mislighold kan medføre krav om tilbakebetaling, og eventuell utestenging av tilskuddsordningen inntil tre år. 

Kontaktinformasjon

Tilrettelagte tjenester har ansvaret for å behandle søknadene og fordele midlene. Kontaktperson er enhetsleder Gunn Kristin Reinli.

Spørsmål kan sendes til Gunn Kristin Reinli på e-post: gunn.kristin.reinli@gran.kommune.no