Tilrettelagt barnehageplass for barn med nedsatt funksjonsevne
Barn med nedsatt funksjonsevne kan trenge å få tilrettelagt tilbudet i barnehagen. Her er viktig informasjon til dere som trenger tilrettelegging.
Dette sier barnehageloven §37
Kommunen skal sikre at barn med nedsatt funksjonsevne får et egnet individuelt tilrettelagt barnehagetilbud. Plikten om å legge til rette omfatter ikke tiltak som innebærer en uforholdsmessig byrde for kommunen. Det er kommunen som vurderer og fatter vedtak om tilrettelegging av barnehagetilbudet til barn med nedsatt funksjonsevne.
Når vi vurderer om det å legge til rette innebærer en uforholdsmessig byrde, skal vi legge særlig vekt på
- tilretteleggingens effekt for å nedbygge funksjonshemmende barrierer
- de nødvendige kostnadene ved tilretteleggingen
- virksomhetens ressurser
Om nedsatt funksjonsevne
Nedsatt funksjonsevne er definert som «tap av, skade på eller avvik i en av kroppens psykologiske, fysiologiske eller biologiske funksjoner» (NOU 2011:22, les hele dokumentet på regjeringens nettsider Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.). I forarbeidene til diskriminerings- og tilgjengelighetsloven kommer det fram at begrepet omfatter fysiske, psykiske og kognitive funksjoner.
Om barnet har nedsatt funksjonsevne, må vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle. Barnets funksjonsnivå må sees opp mot den enkelte situasjon barnet befinner seg i.
Selv om begrepet nedsatt funksjonsevne skal forstås vidt, er det lagt til grunn i forarbeidene til diskriminerings- og tilgjengelighetsloven at tilretteleggingsbehovet må være av en viss varighet og styrke for at den skal kunne begrunne et krav om individuell tilrettelegging (Ot.prp. nr. 44 (2007-2008) side 180. Du kan lese hele dokumentet på regjeringens nettsider Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.).
Krav til dokumentasjon
Hvis du ber om individuell tilrettelegging for et barn, må du etter forespørsel kunne dokumentere at barnet har nedsatt funksjonsevne og eventuelle behov. Dette går fram av forarbeidene til diskriminerings- og tilgjengelighetsloven. Et krav til dokumentasjon skal likevel ikke gå lenger enn det som er nødvendig for å vurdere behovet for individuell tilrettelegging. Dokumentasjonen skal ha relevans ved en vurdering av behov for individuell tilrettelegging (Ot.prp. nr. 44 (2007-2008) punkt side 181. Du kan lese hele dokumentet på regjeringens nettsider Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.).
Barnets foreldre skal alltid få mulighet til å uttale seg i saker om tilrettelegging.
Informasjon om samtykke
Kommunen kan ikke innhente taushetsbelagte opplysninger om barnet, uten at foreldrene samtykker til dette. Kommunen kan heller ikke dele opplysninger om barnet med andre instanser uten at det er hjemmel i lov for det. Dersom det ikke er hjemmel i lov for å dele opplysninger, må kommunen innhente samtykke fra foreldrene.
Et likeverdig barnehagetilbud
I barnehageloven § 2 tredje ledd står det at: "Barnehagen skal ta hensyn til barnas alder, funksjonsnivå, kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn, herunder samiske barns språk og kultur." (Du kan lese barnehageloven på lovdata.no). Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.
Bestemmelsen stiller krav til at den enkelte barnehage skal tilpasse barnehagetilbudet ut fra barnets funksjonsnivå. Kommunen har imidlertid en tilretteleggingsplikt for barn med nedsatt funksjonsevne når funksjonsnedsettelsen er slik at det kreves tilrettelegging utover det ordinære barnehagetilbudet.
Kommunens tilretteleggingsplikt gjelder tiltak som er nødvendige for at barn med nedsatt funksjonsevne skal kunne nyttiggjøre seg av barnehagetilbudet, og for å sikre barnet et likeverdig barnehagetilbud.
Melding om behov for et individuelt tilrettelagt barnehagetilbud
Det er foreldre, i samarbeid med barnehagen, som melder om behov for individuell tilrettelegging av barnehagetilbudet for barnet. Har du spørsmål om dette, kontakt barnehagen din.
Kommunen fatter vedtak
Kommunen som barnehagemyndighet skal gjøre en konkret og individuell vurdering med begrunnelse. Deretter fatter kommunen vedtak om tilrettelegging av barnehagetilbudet til barn med nedsatt funksjonsevne etter barnehageloven § 37 (lovdata.no) Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.. Kommunen skal sørge for at saken er best mulig opplyst før vedtaket fattes, etter forvaltningsloven § 17 (lovdata.no).
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.
Plikten om å tilrettelegge omfatter ikke tiltak som innebærer en uforholdsmessig byrde for kommunen. Kommunen kan tilby barnet plass i en annen barnehage, hvis det blir en uforholdsmessig byrde å tilrettelegge individuelt i barnehagen der barnet går/skal begynne.'
Du får vedtaket tilsendt
Vedtak om tilrettelegging for barn med nedsatt funksjonsevne i barnehage, er et enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Vi i kommunen sender vedtaket til foreldre/foresatte, med kopi til barnehagen.
Du kan klage innen tre uker
Du kan klage på vedtaket innen tre uker etter du har mottatt det. Du må sende inn klagen skriftlig via e-post til postmottak@gran.kommune.no, eller i post til Gran kommune, postboks 41, 2714 JAREN. Dette er i tråd med forvaltningsloven §§ 28 til 32 (lovdata.no). Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.
Priser
Barn og familie
SFO
Pris for SFO-opphold per måned. Beregningen er gjort på grunnlag av antall morgener + antall ettermiddager
1 morgen | 232 kr |
2 morgener | 461 kr |
3 morgener | 683 kr |
4 morgener | 888 kr |
5 morgener | 1091 kr |
1 ettermiddag | 617 kr |
2 ettermiddager | 1226 kr |
3 ettermiddager | 1824 kr |
4 ettermiddager | 2368 kr |
5 ettermiddager | 2908 kr |
1 morgen + 1 ettermiddag | 850 kr |
1 morgen + 2 ettermiddager | 1459 kr |
1 morgen + 3 ettermiddager | 2056 kr |
1 morgen + 4 ettermiddager | 2598 kr |
1 morgen + 5 ettermiddager | 3138 kr |
2 morgener + 1 ettermiddag | 1078 kr |
2 morgener + 2 ettermiddager | 1687 kr |
2 morgener + 3 ettermiddager | 2283 kr |
2 morgener + 4 ettermiddager | 2827 kr |
2 morgener + 5 ettermiddager | 3367 kr |
3 morgener + 1 ettermiddag | 1302 kr |
3 morgener + 2 ettermiddager | 1909 kr |
3 morgener + 3 ettermiddager | 2506 kr |
3 morgener + 4 ettermiddager | 3049 kr |
3 morgener + 5 ettermiddager | 3590 kr |
4 morgener + 1 ettermiddag | 1507 kr |
4 morgener + 2 ettermiddager | 2114 kr |
4 morgener + 3 ettermiddager | 2711 kr |
4 morgener + 4 ettermiddager | 3256 kr |
4 morgener + 5 ettermiddager | 3793 kr |
5 morgener + 1 ettermiddag | 1708 kr |
5 morgener + 2 ettermiddager | 2317 kr |
5 morgener + 3 ettermiddager | 2913 kr |
5 morgener + 4 ettermiddager | 3458 kr |
5 morgener + 5 ettermiddager | 3996 kr |
Tolv timer gratis for elever på 1. og 2. trinn
Tilbudet om gratis SFO gjelder opphold både morgen og ettermiddag. Gratis SFO blir trukket direkte fra din faktura.
Du må fortsatt betale for kost (mat og drikke).
Kost (mat og drikke) | per måned |
---|---|
1 ettermiddag | 44 kr |
2 ettermiddager | 87 kr |
3 ettermiddager | 131 kr |
4 ettermiddager | 176 kr |
5 ettermiddager | 221 kr |
Kjøp av dagplass | |
---|---|
Morgen | 143 kr |
Ettermiddag | 188 kr |
Hel dag | 324 kr |
Ferie-SFO, per dag | 231 kr |
Kost per dag under ferie-SFO | 56 kr |
Søskenmoderasjon mellom barnehage og SFO | 300 kr |
Søskenmoderasjon på SFO-opphold, fra barn nummer to | 25 % |
Kommunale barnehager
Priser i kommunale barnehager fra 1. januar 2025. Prisene er per måned hvis det ikke står noe annet.
Søskenmoderasjon
Du får 30 prosent avslag på prisen for barn nummer to.
Du får 100 prosent avslag på prisen for barn nummer tre eller flere.
Oppholdstid | Fra 1. januar 2025 |
---|---|
5 dager i uka | 2000 kr |
4 dager i uka | 1799 kr |
3 dager i uka | 1598 kr |
2 dager i uka | 1200 kr |
Dagplass per dag, fra 1. januar 2025 |
---|
155 kr |
Kost | Fra 1. januar 2025 |
---|---|
5 dager i uka | 474 kr |
4 dager i uka | 378 kr |
3 dager i uka | 281 kr |
2 dager i uka | 187 kr |
Sist oppdatert