Er du pårørende til noen som mottar helsetjenester? Meld deg på konferanse 23. september

En collage av bilder fra ulike kommunale tjenester: helse- og omsorg, hjemmetjenster og barnehage.

Bildecollage med ulike tjenester. Foto av hender: Fotograf BT Stokke AS, foto fra barnehage og hjemmetjeneste: Karoline Berven / Gran kommune

Er du pårørende til noen som mottar helsetjenester? Da vil vi invitere deg til Pårørendekonferansen onsdag 23. september. Meld deg på tidlig, for det er begrenset antall plasser!

Sammen med Utviklingssenteret for sykehjem og hjemmetjenester (USHT) Innlandet (Oppland), inviterer vi i Gran kommune til Pårørendekonferansen 2026.

Tid: onsdag 23. september, klokka 09.00–14.30 (registrering fra klokka 08.30)
Sted: Brandbu kino

Dette er en digital, nasjonal konferanse for pårørende, helsepersonell og andre som møter pårørende i sitt arbeid, og alle andre som har interesse for pårørendefeltet.

Slik melder du deg på

Det er gratis å delta og vi serverer en enkel lunsj i løpet av arrangementet.

Det er bindende påmelding. Selv om arrangementet er gratis å delta på, vil du måtte betale en sum hvis du som er påmeldt ikke møter opp. Er du påmeldt, men ser på forhånd at du blir forhindret er det viktig at du gir beskjed så snart som mulig for å unngå å betale for ubrukt billett.

Du melder deg på via skjemaet her: Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Hva er Pårørendekonferansen?

Det er en digital konferanse for pårørende og fagpersonene som møter dem. Arrangørene bak konferansen er Pårørendesenteret, KS (Kommunesektorens interesseorganisasjon), Vid vitenskapelige høgskole, Nettverk for pårørendeforskning, FFO (Funksjonshemmedes fellesorganisasjon) og Sanden Media.

Hvordan skal vi som pårørende, fagfolk og politikere møte de mange utfordringene som legger press på velferdssystemet vårt? Ressursmangel, ulike roller, hensyn, oppfatninger og behov kan skape motstand ikke bare oss imellom, men også i møte med systemer, nye tiltak, strategier og budsjettkutt.

I årets pårørendekonferanse ser vi nærmere på hvordan vi kan overkomme motstanden mellom nasjonale løsninger og kommunale realiteter, mellom behov og ressurser, fag- og pårørenderoller. Når alt kommer til alt er ansvaret for de som trenger oss et ansvar vi må bære sammen og motstanden noe vi må møte med felles innsats.

Programmet for dagen

I det lokale arrangementet her på Brandbu kino, starter vi dagen med lokale innslag klokka 09.00–10.00. Deretter kobler vi oss på den digitale sendingen, som vi ser sammen på storskjermen.

I den digitale sendingen er det helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre som står for åpningstalen. Programlederne for dagen er Unn Birkeland, daglig leder ved Pårørendesenteret, og komiker Else Kåss Furuseth. Det blir også kulturelle innslag av artist Inger Lise Hope. Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre holder dagens åpningstale.

Temaer som trekkes fram i løpet av dagen, er:

  • Når omsorg blir en byrde – pårørende på rusfeltet
  • Regjeringens Eldreløft og ny demensplan
  • Å finne en god balanse mellom jobb og omsorg
  • Når nybakte mødre blir psykisk syke
  • Hvordan følge opp barn som pårørende i tjenestene?

Du kan se hele programmet mer detaljert på Pårørendesenterets nettsider. Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Sist oppdatert

Fant du det du var på jakt etter?