Behandlings- og oppfølgingsteam
Tjenesten skal forebygge, behandle og bidra til å mestre psykiske helsevansker og/eller rus.
Vårt mål er å bygge opp under den enkeltes ønsker, muligheter og ansvar for å mestre eget liv og dagliglivets utfordringer.
Behandlings- og oppfølgingsteamet har åpningstid mandag til fredag innenfor kommunens åpningstider, og gir ikke akutt hjelp.
Har du behov for akutt hjelp kan du på dagtid kontakte fastlegen din. Utenom ordinær åpningstid hos legen, må du kontakte legevakta Lenke til et annet nettsted..
Om behandlings- og oppfølgingsteamet
Behandlings- og oppfølgingsteamet tilbyr samtaler og oppfølging for personer med psykiske helsevansker, og/eller rusutfordringer og for personer i vanskelige eller kritiske livssituasjoner.
Vi gir tilbud til barn, ungdom, voksne og familiene deres.
Tjenesten er gratis og du trenger ingen formell henvisning fra lege for å komme i kontakt med oss. Du kan ta kontakt selv, eller andre kan gjøre det for deg.
Dette tilbyr behandlings- og oppfølgingsteamet
samtaler:
- motivasjonssamtaler for deg som har utfordringer med motivasjon eller å komme i gang med det du ønsker
- endringssamtaler for deg som ønsker å endre egen situasjon
- refleksjons- og bearbeidingssamtaler for deg som trenger å reflektere rundt egne tanker, følelser, mestringsstrategier og bearbeide livshendelser
- samtaler for å øke forståelse og kunnskap om egne utfordringer og/eller diagnoser
nettverk og gruppetilbud:
- nettverksmøter hvor du har mulighet til å samle familie og venner for å øke forståelse og å finne løsninger i vanskelig situasjoner
- gruppetilbud ut fra meldte behov
- treningsgrupper
hjelp og veiledning:
- samarbeid med ulike tjenester i egen kommune og spesialisthelsetjenesten, brukerorganisasjoner og andre aktuelle samarbeidspartnere (se nederste avsnitt)
- hjemmebesøk for deg som har behov for at oppfølgingen skjer i hjemmet
- hjelp til rusmestring
- råd og veiledning for pårørende til personer med et problematisk forhold til rusmidler
- henvisning til poliklinisk spesialisert rusbehandling og legemiddelassistert rehabilitering (LAR)
- vurdering av tvangstiltak (helse- og omsorgstjenesteloven § 10) for å forhindre skade på foster eller for å forhindre fare for liv og helse
gratis brukerutstyr:
- Ta kontakt med en av våre behandlere per telefon. Du finner navn og telefonnummer under «Kontaktinfo» på denne siden.
- Vi avtaler hva slags utstyr som er aktuelt og når du kan komme og hente dette hos oss.
Dette kan du forvente av oss
- Vi har taushetsplikt.
- De ansatte har spesialisering innen psykisk helsearbeid, ulik erfaringsbakgrunn og kompetanse innen familieterapi, kognitiv terapi, rus, avhengighet og tankefeltterapi.
- Psykisk helse- og rustjeneste bidrar til at alle som har tilbud i tjenesten får en behandlingsplan og at vi jobber systematisk for å nå aktuelle mål.
- Vi er opptatt av arbeid og aktivitet. Vi ønsker å samarbeide med deg for å mestre arbeid, skole eller annen meningsfull aktivitet.
- Du får informasjon om endringer av avtaler ved sykdom eller andre pålagte oppgaver som oppstår på kort varsel.
Dette forventer vi av deg
- Du deltar aktivt når vi samarbeider om å lage mål for behandlingen.
- Du deltar aktivt for å nå målene du har satt.
- Du kommer til avtalt tid.
- Du sier fra senest dagen før dersom du ikke kan komme.
Aktuelle eksterne samarbeidspartnere
- Frivilligsentralen
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. (gran.frivilligsentral.no)
- Småjobbsentralen
- Nav
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. (nav.no)
- IPS (individuell jobbstøtte)
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. og/eller andre arbeidsrettede tiltak (hadelandips.no)
- BUP (Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk)
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. (sykehuset-innlandet.no)
- DPS (Distriktspsykiatrisk senter)
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. (sykehuset-innlandet.no)
- a
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.ndre avdelinger i Sykehuset Innlandet
Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. (sykehuset-innlandet.no)
med flere
Slik søker du hjelp fra oss
Psykisk helse- og rustjeneste har inntaksmøte hver uke. Du kan søke oppfølging og behandling selv, eller noen andre kan søke på dine vegne. For at vi skal kunne vurdere søknaden din, trenger vi opplysninger om din helse- og livssituasjon.
Bruk søknadsskjema for helse- og omsorgstjenester som du finner under overskrifter “Skjema” på denne siden. I tillegg til opplysningene vi ber om i skjemaet, ønsker vi informasjon om følgende:
- Hva er ditt psykiske helseproblem?
- Har du vært syk tidligere?
- Hva er dine symptomer og hvordan påvirker dette hverdagen din?
- Har du fått hjelp tidligere eller er du i behandling hos for eksempel DPS, psykomotorisk fysioterapi eller annen terapeut? Hvis ja, skriv hva slags behandling du får eller har fått.
- Når var siste legesjekk med blodprøver?
- Har du mindreårige pårørende? Hvis ja, hva er alderen til den/de?
- Hva er din yrkesstatus? Er du sykmeldt?
Du kan sende inn skjemaet digitalt, eller ta en utskrift som du sender i posten til Tildelingsenheten i Gran kommune, postboks 41, 2714 JAREN. Alternativt kan du levere skjemaet i lukket konvolutt i innbyggersørvis ved Gran rådhus. Innbyggersørvis er åpent mandag–fredag klokka 10.00–14.00.
Trenger du hjelp med å fylle ut søknadsskjemaet, ring Gran kommune på telefon 61 33 84 00 i åpningstiden mandag–fredag mellom klokka 10.00 og 14.00. Du vil da bli satt over til en behandler i psykisk rus- og helsetjeneste.
Du vil få et svar på søknaden din innen fire uker. Er det noe som haster å få hjelp med? Ta kontakt med din fastlege.
Priser
Helse og omsorg
Trygghetsalarm
Leie av trygghetsalarm, per måned: | 367 kr |
Leie av sensorer, pris per komponent per måned: | 60 kr |
Sykehjemsplass
Korttidsopphold ved institusjon | |
---|---|
Korttidsopphold per døgn (fastsatt av staten): | 200 kr |
Dag- og nattopphold (fastsatt av staten): | 115 kr |
Langtidsopphold ved alders- og sykehjem |
---|
Egenbetalingen til den enkelte institusjonsbeboer regnes ut etter gjeldende regelverk for betaling av langtidsopphold i institusjon. |
Regelverket er gitt blant annet i Forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester, kapittel 1. |
Matombringelse
Pris per porsjon, med vedtak etter helsetjenesteloven: | 150 kr |
Hjemmetjenester og praktisk bistand
Vi legger husstandens inntekt til grunn når vi beregner hva du skal betale for hjemmehjelp og praktisk bistand. Hvis du bor sammen med ektefelle eller samboer, er det deres samlede inntekt som legges til grunn. Barns inntekt regnes ikke med.
Det er nettoinntekt publisert i skattelisten, fra skattemeldingen for 2023, vi tar utgangspunkt i. I skatteoppgjøret ditt finner du dette beløpet under punktet "alminnelig inntekt før særfradrag". Alle priser er per måned.
Under 2G, inntekt inntil 248 055 kr (denne prisen er fastsatt av staten): | 240 kr |
2G–3G, inntekt mellom 248 056 og 372 083 kr, (timepris): | 414 kr |
2G–3G (du betaler maks for fire timer): | 1656 kr |
3G–4G, inntekt mellom 372 084 og 496 111 kr, (timepris): | 414 kr |
3G–4G (du betaler maks for seks timer): | 2484 kr |
4G–5G, inntekt mellom 496 112 og 620 139 kr, (timepris): | 414 kr |
4G–5G (du betaler maks for åtte timer): | 3312 kr |
5G–, inntekt over 620 140 kr, (timepris): | 414 kr |
5G– (du betaler maks for elleve timer): | 4554kr |
Utkjøring av kommunale hjelpemidler, pris per utkjøring | 400 kr |
Hjelp til ikke-lovpålagte tjenester, som utføres av ansatte innen Helse og omsorg, pris per time | 650 kr |
Dagsenter
Pris per gang | |
---|---|
Opphold på dagsenter | 208 kr |
Transport til og fra dagsenteret | 160 kr* |
*Ingen skal betale for mer enn 50 transporter per år til og fra dagsenter.
Sist oppdatert