Gran kommune logo

Hjemmetjenester

Hjemmetjenester er helsetjenester i hjemmet og personlig assistanse. 

Dette kan gis til personer som har behov for bistand, tilrettelegging og veiledning for å utføre nødvendige daglige gjøremål. Tjenestene kan bidra til at flere kan bo hjemme lenger.

  • daglig stell og påkledning
  • måltider og veiledning om ernæring
  • hjelp med medisiner og medisinske prosedyrer
  • veiledning og opplæring slik at du kan mestre oppgaver på egenhånd (dosere medisiner, skifte stomi osv.)
  • veiledning og vedlikehold av sosiale ferdigheter og dagliglivets aktiviteter
  • omsorg ved livets slutt

Ditt behov for hjelp vil til enhver tid bli vurdert av fagpersoner i hjemmetjenestene, og tilbudet kan reduseres eller økes ut fra endringer i hjelpebehovet.

Hvis du mottar hjelp fra to eller flere instanser kan det være aktuelt med individuell plan eller koordinator.

  • injeksjoner eller sårbehandling, hvis du selv kan dra til lege
  • fotpleie og hårpleie
  • håndtering av penger, bank - og posttjenester
  • persontransport
  • følge til innkjøp, offentlige kontorer, frisør, fotpleier, lege eller apotek
  • hjelp til husdyrhold
  • lage mat fra bunnen

Kommunen har bare ansvar for levere tjenester til deg når du er i Gran kommune.

  • Du må være villig til å tilrettelegge for hjelp i hjemmet.
  • Du må være villig til å søke om nødvendige hjelpemidler slik at hjemmesykepleien kan utføre arbeidet på en forsvarlig måte.

Hjemmetjenester er i hovedsak gratis, men det kreves egenbetaling for praktisk bistand og opplæring som ikke er til personlig stell eller egenomsorg.

Du søker om plass/tjenester ved å fylle ut og sende inn søknadsskjemaet «Helse- og omsorgstjenester» som du finner under overskriften «Skjema» på denne siden. Søknaden kan sendes inn enten elektronisk eller som PDF i vanlig post.

I søknadsskjemaet beskriver du dine hjelpebehov og hvilke tjenester du mener du trenger. Det er ingen søknadsfrist. Vi behandler søknader fortløpende.

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke blir behandlet innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at saken vil bli behandlet.

Kommunen må innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Det kan være behov for å innhente informasjon fra lege eller andre samarbeidspartnere. Dersom du ikke allerede har samtykket til dette i søknaden, vil vi innhente ditt samtykke. Dersom det er behov for et hjemmebesøk eller møte med deg blir du kontaktet.

Det blir gjort en individuell vurdering av bistandsbehovet ditt. Når søknaden er ferdig behandlet får du tilsendt et vedtak.

Du kan klage på vedtaket

Hvis du er uenig med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på  fire uker fra du mottok det.

  • Forklar hva du er uenig i og hvorfor du mener vedtaket bør endres.
  • Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen.
  • Klagen må være skriftlig, og signert av den som klager.
  • Kommunen gjør en ny vurdering av saken. Hvis kommunen gjør om på avgjørelsen får du tilsendt et nytt vedtak
  • Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.

Her er kontaktinformasjon til hjemmetjenesten, for deg som mottar hjemmetjenester og dine pårørende:

Telefontid

Hjemmetjenesten har telefontid i tidsrommene 08.30 –11.30 og 13.00 - 14.00 mandag til fredag.

Hjemmetjenesten i Gran: telefon 93 25 51 48

Hjemmetjenesten i Brandbu: telefon 48 11 96 13

Sykepleierflåte: telefon 48 17 42 69

Gi beskjed hvis du trenger å endre besøk eller tjeneste

Hjemmetjenesten er en planlagt tjeneste. Vi trenger derfor beskjed i god tid for å kunne registrere endringer, for eksempel at du ikke skal motta hjelp fra hjemmetjenesten fordi familien er på besøk. Ved henvendelser til hjemmetjenesten utenom telefontid, kan beskjeder sendes oss via mail eller skriftlig på papir. 

Har du spørsmål?

Ta kontakt med enhetsleder for hjemmetjenesten i Gran kommune, Anne Slette, mandag–fredag mellom klokka 08.00 og 15.00.

Priser

Helse og omsorg

 

Leie av trygghetsalarm, per måned: 367 kr
Leie av sensorer, pris per komponent per måned:60 kr

 

Korttidsopphold ved institusjon  
Korttidsopphold per døgn (fastsatt av staten): 200 kr
Dag- og nattopphold (fastsatt av staten): 115 kr
Langtidsopphold ved alders- og sykehjem
Egenbetalingen til den enkelte institusjonsbeboer regnes ut etter gjeldende regelverk for betaling av langtidsopphold i institusjon.
Regelverket er gitt blant annet i Forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester, kapittel 1.

 

Pris per porsjon, med vedtak etter helsetjenesteloven:150 kr

 

Vi legger husstandens inntekt til grunn når vi beregner hva du skal betale for hjemmehjelp og praktisk bistand. Hvis du bor sammen med ektefelle eller samboer, er det deres samlede inntekt som legges til grunn. Barns inntekt regnes ikke med.

Det er nettoinntekt publisert i skattelisten, fra skattemeldingen for 2023, vi tar utgangspunkt i. I skatteoppgjøret ditt finner du dette beløpet under punktet "alminnelig inntekt før særfradrag".  Alle priser er per måned.

Under 2G, inntekt inntil 248 055 kr (denne prisen er fastsatt av staten): 240 kr
2G–3G, inntekt mellom 248 056 og 372 083 kr, (timepris): 414 kr
2G–3G (du betaler maks for fire timer):1656 kr
3G–4G, inntekt mellom 372 084 og 496 111 kr, (timepris):414 kr
3G–4G (du betaler maks for seks timer): 2484 kr
4G–5G, inntekt mellom 496 112 og 620 139 kr, (timepris): 414 kr
4G–5G (du betaler maks for åtte timer): 3312 kr
5G–, inntekt over 620 140 kr, (timepris): 414 kr
5G– (du betaler maks for elleve timer):4554kr

 

Utkjøring av kommunale hjelpemidler, pris per utkjøring 400 kr
Hjelp til ikke-lovpålagte tjenester, som utføres av ansatte 
innen Helse og omsorg, pris per time 
650 kr

 Pris per gang
Opphold på dagsenter208 kr
Transport til og fra dagsenteret160 kr*

*Ingen skal betale for mer enn 50 transporter per år til og fra dagsenter.

Sist oppdatert

Fant du det du var på jakt etter?