Gran kommune logo

Boligtilsyn og feiing

Lunner-Gran brann og redning har ansvar for at alle bygg med fyringsanlegg til oppvarming, i Lunner og Gran, får tilbud om tilsyn og feiing etter behov.

Brannvesenet vurderer hvor ofte vi bør gjøre tilsyn og feie i den enkelte bolig. Vi varsler deg som boligeier når det er tid for tilsyn eller feiing hos deg.

Ønsker du å sjekke når vi kommer for å gjøre tilsyn eller feie hos deg, eller kontrollere hva som er registrert på din eiendom? Logg deg inn på nettsiden “MinEiendom” Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. med ID-porten.

Du får SMS fra oss

Når vi planlegger boligtilsyn eller feiing hos deg, vil du motta en SMS noen dager i forveien. SMS-varselet vil du motta fra et telefonnummer med flere tall, dette nummeret brukes av brannvesenets fagsystem «KOMTEK brannforebygging». I tekstmeldingen opplyser vi deg om hvilken adresse det gjelder, dato og tidspunkt for besøket. 

Du må besvare tekstmeldingen med kun tallet 1, for å bekrefte at tidspunktet passer. Passer ikke tidspunktet vi har foreslått? Ta kontakt med brannforebyggeren som har sendt SMS-en for å endre tidspunkt for besøket.

Når du har bekreftet SMS-varslet får du en ny melding med bekreftelse fra oss i Lunner-Gran brann og redning.

Varsel-lappen du tidligere fikk i postkassen er nå erstattet med en SMS-løsning for de fleste. Noen få vil motta dette varslet som brev i digital eller fysisk postkasse. Dette gjelder primært organisasjoner eller innbyggere som har reservert seg mot digital kommunikasjon i reservasjonsregisteret.

Ønsker du å motta meldingen fra oss på SMS? Gå til nettsiden www.norge.no Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu., trykk på «Digital borger» og «Oppdater kontaktinformasjon».

Slik foregår tilsyn med fyringsanlegg

Vi utfører tilsyn i alle bygg hvor det er registrert et fyringsanlegg (ildsted tilknyttet skorstein) som brukes til oppvarming. Du som huseier skal sørge for at fyringsanlegget ditt virker som forutsatt, men vi stiller gjerne vår fagkunnskap til disposisjon.

Når vi er på tilsyn, kontrollerer vi om fyringsanlegget er i orden, at det virker slik det skal og er tilfredsstillende sikret mot brann eller annen skade.

I tillegg til ovn og pipe, vil brannforebyggeren se på røykvarslere og slokkemidler, i tillegg til å veilede om generell brannsikkerhet i boligen.

Våre ansatte går alltid uniformert og skal bære synlig ID-kort.

Tilsyn er behovsprøvd. Det betyr at vi i brannvesenet vurderer hvor ofte det er behov for å gjøre tilsyn i boligen din. Det er en brannforebygger som vurderer dette, ut ifra:

  • tilstanden på fyringsanlegget
  • alder på fyringsanlegget
  • type bebyggelse
  • sotmengde og type sot

Når brannforebyggeren er på tilsyn, vil vedkommende vurdere hvor ofte det trengs tilsyn videre. Hyppighet for tilsyn varierer, fra årlig til hvert åttende år.

Du får SMS fra oss når det er på tide med tilsyn hos deg. Det er viktig at du bekrefter tidspunktet, eller tar kontakt med brannforebyggeren som er oppgitt i SMS-en hvis tiden ikke passer.

Som huseier har du plikt til å

  • melde fra til kommunen når det er installert nytt ildsted eller gjort andre vesentlige endringer av fyringsanlegget
  • sørge for at fyringsanlegget virker slik det skal
  • sørge for at fyringsanlegget ikke brukes hvis det blir oppdaget feil som øker risikoen for brann
  • sørge for at feilen utbedres før fyringsanlegget tas i bruk igjen
  • sørge for at feieren har god adkomst til hele fyringsanlegget, når feieren kommer for å gjøre tilsyn eller feie

Før tilsynet må du 

  • ha dokumentasjon om skorsteinen og ildstedet/ene, hvis dette finnes
  • sørge for at sotluke/feieluken er tømt for sot og er tilgjengelig
  • sørge for tilgang til skorsteinen i hele sin lengde og alle ildsted(er) som er koblet til
  • varsle leieboere, hvis du har dette

Vi er avhengige av at noen som kjenner boligen er til stede under hele tilsynet. Hvis du som huseier ikke kan være til stede under tilsynet, kan en annen myndig person representere deg. Denne personen må ha kunnskap om boligen og fyringsanlegget.

Du vil motta en SMS som bekrefter at tilsynet er utført. Har vi funnet avvik, anmerkning eller andre forhold, vil du bli informert om dette under tilsynet. Dette vil også bli oppsummert i meldingen du mottar av oss. I samme melding får du informasjon om innlogging til MinEiendom Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. for å se rapporten og informasjonen vi har registrert på eiendommen din. 

Klarer du ikke å hente ut rapporten fra MinEiendom? Ta kontakt med brannforebyggeren som var på tilsynet hos deg.

Har vi funnet avvik, får du vanligvis en frist på 21 dager, til å gi oss en skriftlig tilbakemelding. Det er viktig at du sender oss en framdriftsplan, som beskriver når og hvordan avviket skal utbedres, innen tidsfristen du har fått i rapporten. Brannforebyggeren som besøkte deg, er din saksbehandler. Har du spørsmål om rapporten?Ta kontakt med brannforebyggeren direkte. Kontaktinformasjonen finner du i rapporten.

Send inn framdrifsplanen via “MinEiendom”. Hvis du ikke får til dette, kan du sende den til oss via

  • e-post direkte til brannforebyggeren oppgitt i rapporten
  • e-post til postmottak@gran.kommune.no
  • post til Gran kommune v/Lunner-Gran brann og redning, feiertjenesten, postboks 41, 2714 Jaren

Dette gjelder uansett om du bor i Lunner eller Gran kommune.

Slik foregår feiing i fyringsanlegg

Kommunen skal sørge for at skorstein og røykrør i fyringsanlegg som brukes til oppvarming av byggverk, blir feiet ved behov. Feiingen skal utføres på en faglig tilfredsstillende måte som medfører minst mulig ulempe for eiere og brukere. Etter feiingen skal brannforebyggeren sørge for at all sot blir fjernet.

Vi i brannvesenet vurderer hvor ofte det er behov for å feie i boligen din. Det er en brannforebygger som vurderer dette, ut ifra:

  • faglige skjønn
  • tilstanden på fyringsanlegget
  • alder på fyringsanlegget
  • type bebyggelse
  • sotmengde og type sot

Når brannforebyggeren er på tilsyn, vil vedkommende vurdere hvor ofte det trengs å feies videre. Hyppighet for feiing varierer, fra årlig til hvert åttende år.

Du får SMS fra oss når det er på tide med tilsyn hos deg. Det er viktig at du bekrefter tidspunktet, eller tar kontakt med brannforebyggeren som er oppgitt i SMS-en hvis tiden ikke passer.

Som huseier har du plikt til å sørge for

  • at adkomsten for feieren er tilfresstillende
  • å ha godkjent stige for adkomst til tak

Hvis du mangler takstige eller vi opplever at adkomsten ikke er forsvarlig, feier vi ikke.

Før feieren kommer må du

  • se til at sotluke(r), spjeld og trekk er lukket, slik at soten ikke kommer inn i huset når vi feier (er du usikker på om ildstedet er tett eller du har et åpent ildsted med spjeld, kan du dekke til ildsted/røykrør med for eksempel plast, teip, eller et fuktet laken/klede)
  • legge fram en stige godt synlig, slik at vi finner den og kan komme opp på taket (stiger i tre og jern er ikke godkjent)
  • sørge for at ildsted(ene) ikke har vært i bruk de siste tolv timene før vi kommer
  • ha ryddet rundt sotluke
  • dekke til gulv, eller annet inventar, hvis du ønsker det

Brannforebyggeren tar ikke ut sot der sotluken er i krypkjeller.

Har du toppmontert ildsted? 
Et toppmontert ildsted er en type peis/vedovn der skorsteinen er montert på toppen av ovnen. Dette betyr at røykrør går rett opp fra ovnens topp og ut gjennom taket. Løsningen blir mer og mer populær da denne er fleksibel, skorsteinen tar mindre plass og gjør det lettere å integrere ovnen i interiøret. Dette er samtidig sikker løsning med de funksjonene som kreves i “moderne hus”

For Ildsted med toppmontert stålskorstein kan sotluke sløyfes der det er mulighet for sot-uttak via ildstedet. Ved feiing vil soten legge seg på innvendige brennplater (hvelv). Disse må som oftest demonteres og tas ut fra brennkammeret for å få tatt ut all soten. Dette varierer fra ildsted til ildsted. Ønsker du at brannforebyggeren tar ut soten, må du sette deg inn i bruksanvisningen for ditt ildsted. Deretter må du demontere og ta ut innvendig brennplate (hvelvplate), der dette er nødvendig før feiing.

Det skal være adkomst til loftet med forsvarlig stige eller oppgang. Pass på at det ikke er stablet ting foran og rundt skorsteinen, og at det er fri adkomst fra loftsluke/oppgang til feieluke. Gulv under feieluke skal være i ubrennbart materiale eller beskyttet med ubrennbar plate med dybde på minst 30 centimeter i skorsteinens bredde.

Hvis feier skal feie fra taket, må du som huseier sørge for at stigen er satt opp til takstigen, eller ligger klar på bakken nedenfor takstigen. Stigen skal kunne stå stødig, og rekke én meter over takrenna, og kunne sikres i toppen. På bygg hvor det er mer en fem meter fra bakkenivå til takrenne, skal det være montert sklisikring som hindrer stigen i å skli. Stigen kan ikke settes direkte mot skorsteinen.

Sikkerhet på tak
Helse, miljø og sikkerhet (HMS) er en viktig del av arbeidshverdagen til brannforebyggeren. Det første vi gjør når vi ankommer hver enkelt bolig, er å vurdere adkomsten til tak og skorsteinen. Opplever vi at adkomst til skorstein ikke er forsvarlig, feier vi ikke.

På alle tak med helling utover, skal det være montert takstige – både for at brannforebyggeren skal kunne bevege seg trygt og for å unngå skade på taket. 

For mer informasjon om våre krav til adkomst for feiing: Slik skal adkomst til tak være Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Du må ikke være til stede for å få utført feiing så lenge feiingen utføres fra taket og du har gjort forberedelsene du skal.

Hvis du ønsker at brannforebyggeren skal ta ut soten, må du som huseier være til stede. Hvis du ikke kan være til stede når vi kommer for å feie, kan en myndig representant ta oss imot.

Du må være hjemme hvis feiing utføres fra loft eller feieluke. Hvis du ikke kan være til stede når vi kommer for å feie, kan en myndig representant ta oss imot. Unntaket er der brannforebygger har tilgang til feieluke i byggets fellesarealer. Dette er for eksempel i borettslag og lignende.

Du vil motta en SMS som bekrefter at feiingen er utført. Har vi funnet avvik, anmerkning eller andre forhold, vil du bli informert om dette under tilsynet. Dette vil også bli oppsummert i meldingen du mottar av oss. I samme melding får du informasjon om innlogging til MinEiendom Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. for å se rapporten og informasjonen vi har registrert på eiendommen din. 

Klarer du ikke å hente ut rapporten fra MinEiendom? Ta kontakt med brannforebyggeren som feiet hos deg.

Har vi funnet avvik, får du vanligvis en frist på 21 dager, til å gi oss en skriftlig tilbakemelding. Det er viktig at du sender oss en framdriftsplan, som beskriver når og hvordan avviket skal utbedres, innen tidsfristen du har fått i rapporten. Brannforebyggeren som besøkte deg, er din saksbehandler. Har du spørsmål om rapporten?Ta kontakt med brannforebyggeren direkte. Kontaktinformasjonen finner du i rapporten.

Send inn framdrifsplanen via “MinEiendom”. Hvis du ikke får til dette, kan du sende den til oss via

  • e-post direkte til brannforebyggeren oppgitt i rapporten
  • e-post til postmottak@gran.kommune.no
  • post til Gran kommune v/Lunner-Gran brann og redning, feiertjenesten, postboks 41, 2714 Jaren

Dette gjelder uansett om du bor i Lunner eller Gran kommune.

Tilsyn og feiing i fritidsboliger

Visste du at det er samme krav til brannsikkerhet i hytter som i vanlige boliger? Vi i brannvesenet skal vurdere behovet for feiing og tilsyn av fyringsanlegg i alle byggverk, hytter og fritidsboliger, på lik linje som med bolighus.

Tilsyn er det viktigste forebyggende arbeidet vi gjør i hytter og fritidsboliger. Vi i Lunner-Gran brann og redning har over en lengre periode kartlagt fritidseiendommer i Lunner og Gran kommuner.

Lurer du på om din fritidsbolig er blitt kartlagt og registrert hos oss? Logg inn med ID-porten på nettsiden “MinEiendom Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.”. Hvis du ikke finner opplysninger om eiendommen din, eller har spørsmål, ta kontakt med oss.

Under tilsynet kontrollerer vi skorstein og ildsted (fyringsanlegget). Har du dokumentasjon på fyringsanlegget, skal du finne fram dette før tilsynet. Vi sjekker:

  • om fyringsanlegget er i tilfredsstillende stand
  • at skorstein med ildsteder er forskriftsmessig montert
  • slokkeutstyr, røykvarslere og rømningsveier
  • om det er behov for feiing

Hvis tilsynet avdekker behov for feiing, utfører vi dette samtidig - dersom det er tilfredsstillende adkomst på taket. Hvis adkomsten ikke er tilfredsstillende vil du under tilsynet få beskjed om dette. Vi skriver også dette i rapporten vi sender i etterkant.

Vi bistår gjerne med informasjon om hvordan du kan utbedre avviket hvis du ønsker det, slik at vi får gjennomført feiing så snart som mulig.

Vår kontaktperson for fritidseiendommer er:

Vil du vite mer om brannsikkerhet?

Du som eier av en bolig skal sørge for at hver boenhet er sikret mot brann. Du kan lese mer om brannsikkerhet her.

Ofte stilte spørsmål

Under finner du spørsmål vi i feiertjenesten ofte møter. Trykk på den aktuelle boksen under for utdypende svar.

Det stilles ingen formelle krav til montør av et ildsted, men du skal inneha kunnskapen og kompetansen som skal til for å kunne utføre monteringen forskriftsmessig. Monteringsanvisningen oppgir kravene for ditt ildsted og skal følges, det nye ildstedet skal være rentbrennende, vi anbefaler at du engasjerer en fagperson/murer til og montere ditt nye ildsted.

Husk! montering av ildsted er ikke et søknadspliktig tiltak, men skal meldes kommunen når ildstedet er montert (meldeplikt) du finner meldeskjema her: Fyringsanlegg - registrering Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Har du fått beskjed fra brannforebyggeren om at det er på tide å rehabilitere, er dette fordi brannsikkerheten i din skorstein er svekket og kan utgjøre en fare for brann.

Det er flere grunner til at en skorstein må rehabiliteres eller utbedres. Årsaken kan være slitasje i form av slitte porøse fuger og andre skader i skorstein som sprekkdannelser og dårlige tettinger av hull etter tidligere røykrørs innføringer. For enkelte elementskorsteiner og teglskorsteiner kan dette også være innkledninger som eksempel kan det være at en brennbar vegg er ført inntil skorsteinen og avstanden blir for kort eller at skorsteinen ikke er tilgjengelig for inspeksjon, for teglskorsteiner skal alle fire sider i prinsippet være fri for inspeksjon i hele skorsteinens lengde og ha en avstand til brennbart materiale på minimum ti centimeter.

Rehabilitering er den metoden vi anbefaler med tanke på skorsteinens brannmotstand, tetthet og dimensjonering, enkelte rehabiliteringsløsninger endrer også oppstilingsvilkåret for skorsteinen. Rehabilitering er ofte den rimeligste løsningen, resultatet av en rehabilitert skorstein er en tryggere, tettere løsning, dimensjonert for dagens moderne ildsteder.

Du må søke kommunen når du skal rehabilitere eller føre opp ny skorstein. Dette gjelder også hvis du skal gjøre større reparasjoner på skorsteinen, unntatt reparasjoner og vedlikehold som kun utføres over tak.

Det er i hovedsak personen eller virksomheten som utfører arbeidet, som skal sørge for at søknaden er i orden og godkjent før arbeidet . Men du som boligeier har et ansvar å passe på at tiltaket blir søkt om til bygningsmyndigheten i din kommune. 

For og se historikk for boligtilsyn og feiing hos deg, kan du logge deg inn med ID-porten på nettsiden MinEiendom Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.. Her vil du også få tilgang til opplysningene vi har registrert om fyringsanlegget ditt, og se når vi planlegger neste besøk hos deg.

Har du spørsmål knyttet til løsningen eller ønsker mer informasjon? Ta kontakt med oss. Se kontaktinformasjon øverst på høyre side.

Dersom du har fått vedtak om fyringsforbud av oss, betyr det at du ikke har lov til å bruke fyringsanlegget. Før du kan ta i bruk fyringsanlegget må du rette opp manglene som er påpekt i vedtaket, og sende oss dokumentasjon om dette. Da vil vi skriftlig oppheve fyringsforbudet.

Brannvesenet kan vedta fyringsforbud på hele eller deler av fyringsanlegget, ettersom hvor risikoen ligger.

Vi vedtar fyringsforbud hvis

  • feil eller mangler ved fyringsanlegget av brannforebyggeren vurderes som akutt brannfarlig
  • det er gitt et pålegg om å rette avvik og dette ikke er utført innen den fastsatt fristen
  • det har vært sotbrann i skorsteinen

Utrykningsleder eller innsatssteder har ved en pipebrann myndighet til å gi muntlig fyringsforbud frem til feier/brannforebygger har fått undersøkt fyringsanlegget. Ved en pipebrann vil du bli kontaktet for og avtale tidspunkt for besøket senest neste virkedag.

Vi bistår gjerne med informasjon om hvordan du kan utbedre manglene ved fyringsanlegget. Hvis du ønsker dette, ta kontakt med feier/brannforebygger oppgitt i vedtaket.

Det blir ikke utført tilsyn og feiing av alle røykløp hvert år. Vi risikovurderer hvert enkelt fyringsanlegg, så naboen kan ha en annen hyppighet på tilsyn og feiing enn deg. Vi varsler deg med SMS når du skal få tilsyn eller feiing fra oss.

Mener du likevel at vi burde ha vært hos deg, grunnet endring på fyringsanlegget. Ta kontakt med vår feierformann, Christian Aune Johannessen, på e-post Christian.Aune@gran.kommune.no eller mobil 90 97 81 88.

Alle boliger med fyringsanlegg er pliktig til å betale feie- og tilsynsgebyr, som beregnes pr. skorsteinen. Uavhengig av antall røykløp i skorsteinen. 

Du betaler for feiing- og tilsynstjeneste hvert år, uavhengig av hvor ofte vi utfører feiing og tilsyn hos deg. Dette gjelder alle bygg med fyringsanlegg som benyttes til oppvarming. Det er kommunen som fastsetter og krever inn feieavgift.

Frekvensen for når tilsyn og feiing utføres vil variere fra 1 til 8 år på bakgrunn av satt risiko for det aktuelle fyringsanlegget. Bakgrunnen for satt risiko baserer seg på en helhetsvurdering mellom følgende punkter:

  • brannforebyggerens faglige skjønn, 
  • tilstanden og alderen på fyringsanlegget, 
  • type bebyggelse fyringsanlegget befinner seg i, 
  • type sot og mengde med sot

Fritak for feie- og tilsynsgebyr

Du kan søke om fritak fra feieavgiften hvis du

  • har hatt ildsted og fjernet det
  • har et ildsted som ikke er i bruk og du har plombert skorsteinen, med for eksempel en fastmontert helle på toppen

Du finner meldeskjemaet som du skal bruke ved å trykke her: skorstein som ikke er i bruk- melding Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Tjenester som ikke dekkes av det kommunale gebyret:

  • ekstra tilsyn av bolig og feiing av skorsteinen
  • ekstra feiing av skorsteinen
  • ekstra tilsyn av boligen
  • feiing av ulike ildsteder
  • fresing av skorstein som ikke er i forbindelse med feiing av skorstein
  • befaringer som ikke er i forbindelse etter brann i fyringsanlegget (dvs. pipe- eller sotbrann)

Priser

Brann, redning og feiing

Alle gebyrer er oppgitt i norske kroner, uten merverdiavgift (mva.).

 Pris
Behandle fyrverkerisøknad for førstegangssøkere2927 kr
Behandle fyrverkerisøknad, fornye2139 kr
Behandle fyrverkerisøknad, ufullstendig søknad1127 kr

 

Alle gebyrer er oppgitt i norske kroner, uten merverdiavgift (mva.).

Feie- og tilsynsgebyr for Gran kommune:

 

460 kr

Ekstra tilsyn av bolig og feiing av skorstein: 

920 kr

Ekstra feiing av skorstein: 

460 kr

Tjenester innenfor ordinær arbeidstid: 

733 kr

Tjenester utenfor ordinær arbeidstid: 

1098 kr

Gebyr ved unødig alarm næring, hverdager:

5798 kr

Gebyr ved unødig alarm næring, hverdager, helger og helligdager:

11 597 kr

Gebyr ved unødig alarm privat, heltidsbrannvesen:

4163 kr

Gebyr ved unødig alarm privat, deltidsbrannvesen

7279 kr

Eksempler på tjenester er å fylle vann i brønn og avholde brannøvelser. Bruk av materiell på brannøvelser og lignende blir fakturert til kostpris med et tillegg på 20 prosent.

Vi fakturer reisekostnader etter statens satser for ekstra tjenester.

Pris

Sist oppdatert

Fant du det du var på jakt etter?