Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Datahjelp for vettskremte

Datahjelp for vettskremte er et tilbud til deg som ønsker å lære mer om å bruke PC, nettbrett og mobiltelfon for å få tilgang til digitale tjenester på internett. Du kan få datahjelp på Gran rådhus hver onsdag.

Datahjelp-webbanner

Hva er Datahjelp for vettskremte?

Datahjelp for vettskremte er et tilbud til deg som ønsker å lære mer om å bruke PC, nettbrett og mobiltelfon for å få tilgang til digitale tjenester på internett.

Kommunen skal legge til rette for at tjenestene våre er tilgjengelige for alle. Vi vet at det er mange som synes «den digitale verden» er vanskelig, men som gjerne vil lære mer. Derfor oppretter vi et tilbud om digital veiledning. 

Slik håper vi at enda flere etter hvert vil ta i bruk digitale løsninger når de kontakter kommunen, eller andre offentlige kontorer.

Hvem kan benytte seg av dette tilbudet

Alle innbyggere i Gran kommune som har lyst til å lære kan benytte seg av Datahjelp for vettskremte.

For mange eldre er bruken av digitale verktøy en utfordring som har dukket opp sent i livet. Det er derfor naturlig at det er krevende å holde seg oppdatert på området. Vi vet at mange ønsker å lære mer, og ser fordelene ved å kunne benytte seg av selvbetjening i møte med kommunen og andre offentlige kontorer.

Samtidig er det mange eldre som bruker digitale verktøy med den største selvfølgelighet. 

En annen aktuell målgruppe er førstegenerasjons innvandrere. Det er krevende å lære et nytt språk og bli kjent med en ny kultur. Mange er ikke kjent med digitale verktøy og tjenester slik vi kjenner dem, og skyver dette litt foran seg mens de venner seg til et nytt liv i et nytt land.

Stikk innom og få rask datahjelp, gode tips og enkel veiledning

Tid og sted
Hver onsdag mellom kl. 10.00 og kl. 11.30 kan du komme til Gran rådhus og få hjelp av en dataveileder. Vi beregner ca 10. min på hver besøkende. Er det flere som ønsker hjelp må du regne med å vente på tur.

Dette kan du få hjelp til
I og med at vi bare setter av 10 minutter til hver besøkende, kan vi bare gi hjelp til mindre ting. Det kan for eksempel være at du vil opprette en digital postkasse, eller at du sliter med å finne noe på Gran kommunes nettside. 

Skulle det vise seg at det du trenger hjelp til krever mer tid, kan vi avtale en en-til-en veiledning en annen dag.

Dette må du tenke på før du kommer
Hvis du har en PC, nettbrett eller smarttelefon, tar du med det du trenger for å få veiledning. Du lærer best på ditt eget utstyr. 

Vi har PC som vi kan bruke dersom du ikke har utstyr selv. 

Husk å ha nødvendig påloggingsinformasjon, for eksempel for bankID og minID.

Du kan også få en-til-en veiledning

Hver onsdag mellom kl. 12.00 og kl. 14.00 har vi satt av til til en-til-en-veiledning.

Hvis du tar kontakt med oss, finner vi en tid, avtaler hva du trenger å lære, og setter av 30 minutter til opplæring.

Dette må du tenke på før du kommer
Hvis du har en PC, nettbrett eller smarttelefon, tar du med det du trenger for å få veiledning. Du lærer best på ditt eget utstyr. 

Vi har PC som vi kan bruke dersom du ikke har utstyr selv. 

Husk å ha nødvendig påloggingsinformasjon, for eksempel for bankID og minID.

 

Slik bestiller du time til en-til-en veiledning

Ring Gran kommune 61 33 84 00 og fortell hva det gjelder, så setter de deg i kontakt med Kirsten eller Kine.

Du kan også ta direkte kontakt: 

Kirsten: e-post kjha@gran.kommune.no, eller tlf. 45 86 70 44
Kine: e-post ktve@gran.kommune.no eller tlf. 45 29 56 25

Sender du e-post eller sms tar vi kontakt med deg for nærmere avtale.

Hva kan jeg lære eller få hjelp til?

  • Du kan få opplæring i å bruke nettbrett, smarttelefon eller PC for å komme på internett.
  • Du kan få veiledning i å bruke kommunale digitale tjenester.
  • Du kan også få veiledning i å bruke statlige digitale tjenester, som NAV og Skatteetaten.
  • Vi veileder deg i å gjøre gode og trygge valg på internett, lærer deg om sikkerhet og hvordan du beskytter personvernet ditt på internett.
  • Vi prøver ellers å hjelpe og veilede deg ut fra dine behov.

Dette kan vi ikke hjelpe deg med

Målet er å lære deg å gjøre ting selv, ikke å gjøre ting for deg. Grensen går ofte ved passord og personlige opplysninger. Her er noen eksempler på hva vi ikke kan gjøre for deg:

  • Logge inn i din nettbank
  • Betale regninger
  • Fylle ut skjema med sensitiv informasjon
  • Registrering av kredittkort på nett
  • Skrive jobbsøknader

Drop-in
Onsdag mellom kl. 10.00 og kl. 11.30

En-til-en veiledning
Onsdag mellom kl. 12.00 til kl. 14.00

Nettbrettkurs i mars 2020 - Seniornett Hadeland holder nettbrettkurs i mars. Les mer og meld deg på.

www.nettvett.no - mange gode råd og kurs om sikkerhet på nett

www.digidel.no - kurspakker i grunnleggende digitale ferdigheter

www.seniornett.no - har lokalforeninger over hele landet, og målet er å få seniorene på nett.

Brosjyre 1 - informasjon om datahjelp for vettskremte

Brosjyre 2 - tips og råd til veiledere

Kirsten Jåvold Hagen

kommunikasjonssjef
kirsten.javold.hagen@gran.kommune.no
45 86 70 44

Kine Vik-Erstad

kommunikasjonsrådgiver
ktve@gran.kommune.no
45 29 56 25