Hopp til hovedinnholdet på siden

Datahjelp for vettskremte

Datahjelp for vettskremte er et tilbud til deg som ønsker å lære mer om å bruke PC, nettbrett og mobiltelfon for å få tilgang til digitale tjenester på offentlige nettsider.

Datahjelp-webbanner

 Vi starter opp igjen i høst 7. september 2022.

Du kan bestille time til datahjelp på Gran rådhus hver onsdag mellom klokka 12.00 og 14.00.

Hva er Datahjelp for vettskremte?

Datahjelp for vettskremte er et tilbud til deg som ønsker å lære mer om å bruke PC, nettbrett og mobiltelfon for å få tilgang til digitale tjenester på internett.

Kommunen skal legge til rette for at tjenestene våre er tilgjengelige for alle. Vi vet at det er mange som synes «den digitale verden» er vanskelig, men som gjerne vil lære mer. Derfor oppretter vi et tilbud om digital veiledning. 

Slik håper vi at enda flere etter hvert vil ta i bruk digitale løsninger når de kontakter kommunen, eller andre offentlige kontorer.

Hvem kan benytte seg av dette tilbudet

Alle innbyggere i Gran kommune som har lyst til å lære kan benytte seg av Datahjelp for vettskremte.

For mange eldre er bruken av digitale verktøy en utfordring som har dukket opp sent i livet. Det er derfor naturlig at det er krevende å holde seg oppdatert på området. Vi vet at mange ønsker å lære mer, og ser fordelene ved å kunne benytte seg av selvbetjening i møte med kommunen og andre offentlige kontorer.

En annen aktuell målgruppe er førstegenerasjons innvandrere. Det er krevende å lære et nytt språk og bli kjent med en ny kultur. Mange er ikke kjent med digitale verktøy og tjenester.

Bestill time til veiledning

Du kan bestille time på onsdager mellom kl. 12.00 og kl. 14.00. Det er satt av 30 minutter til hver avtale.

Dette må du tenke på før du kommer

  • Hvis du har en PC, nettbrett eller mobiltelefon, tar du med det du trenger for å få veiledning. Du lærer best på ditt eget utstyr. 
  • Vi har PC som vi kan bruke dersom du ikke har utstyr selv.
  • Husk å ha nødvendig påloggings-informasjon, for eksempel for BankID og MinID.
  • Sjekk at du har passord for å logge deg på PC-en, nettbrettet eller mobiltelefonen din.
  • Hvis du har e-postkonto er det viktig at du har passordet for å logge deg inn.

Slik bestiller du time

Du kan bestille time på flere måter:

Du kan bestille en time på nettsiden vår: Timebestilling. Velg Datahjelp og bestill time ved å fylle inn opplysninger og skrive hva du trenger hjelp til. Når du har bestilt timen får du en bekreftelse på e-post. NB! Vi starter ikke opp igjen før i uke 36 .

Ring innbyggersørvis mandag - fredag mellom kl. 10 og 14. De kan hjelpe deg å bestille en time.

Send en e-post kommunikasjon@gran.kommune.no

Send sms eller ta en telefon til Kirsten på telefonnummer 45 86 70 44
Sender du e-post eller sms tar vi kontakt med deg for nærmere avtale.

Hva kan jeg lære eller få hjelp til?

  • Du kan få opplæring i å bruke nettbrett, smarttelefon eller PC for å komme på internett.
  • Du kan få veiledning i å bruke kommunale digitale tjenester.
  • Du kan også få veiledning i å bruke statlige digitale tjenester, som NAV og Skatteetaten.
  • Vi veileder deg i å gjøre gode og trygge valg på internett, lærer deg om sikkerhet og hvordan du beskytter personvernet ditt på internett.
  • Vi prøver ellers å hjelpe og veilede deg ut fra dine behov.

Dette kan vi ikke hjelpe deg med

Målet er å lære deg å gjøre ting selv, ikke å gjøre ting for deg. Grensen går ofte ved passord og personlige opplysninger. Her er noen eksempler på hva vi ikke kan gjøre for deg:

  • Logge inn i din nettbank
  • Betale regninger
  • Fylle ut skjema med sensitiv informasjon
  • Registrering av kredittkort på nett
  • Skrive jobbsøknader

Du kan bestille time
onsdag mellom kl. 12.00 til kl. 14.00. (Vi åpner igjen 7. september 2022)

www.nettvett.no - mange gode råd og kurs om sikkerhet på nett

www.digidel.no - kurspakker i grunnleggende digitale ferdigheter

www.seniornett.no - har lokalforeninger over hele landet, og målet er å få seniorene på nett.

Brosjyre 1 - informasjon om datahjelp for vettskremte

Brosjyre 2 - tips og råd til veiledere

Kirsten Jåvold Hagen

kommunikasjonssjef
kirsten.javold.hagen@gran.kommune.no
45 86 70 44